vomo12 - 20102011

all rights reserved

ligia.html
nienke.html
SERREVOMO_12.html

VOMO 12

KWORDE


Kworde is ontstaan vanuit twee perspectieven; Door mijn vooropleiding houtbewerking wist ik dat er vroeger niet altijd corpuspersen, sergeanten en spanbanden waren om meubels te verlijmen, waardoor  men andere technieken gebruikte, een daarvan was touw. Men voorzag de verbindingen van lijm en stak het meubel in elkaar, men deed een stevig touw rond de te lijmen verbindingen, knoopte de uiteinden vast aan elkaar en torste het touw zodanig dat die stevig op elkaar gedrukt werden. Na de droging verwijderde men het touw terug en was het meubel stevig in elkaar gelijmd. Een tweede, is vooral een beeld dat bij me is blijven hangen, het gaat hier over een krukje dat ik ergens zag die door de tand des tijd bijna volledig kapot was maar steeds weer  gemaakt werd zodat het nog iets langer mee zou gaan. Ook hierbij was er touw tussen de pootjes gespannen en samen getorst waardoor het krukje terug stevig samen zat. Door die twee samen te gaan voegen bekwam ik het concept van kworde. Wat als we in plaats van het touw te gebruiken om een constructie aan een te lijmen het touw zelf gebruiken om de constructie stevig te maken. Hierdoor sparen we een stap in het productieproces over. De verlijming van een meubel is op industriele schaal een tijdrovende productiefase. De verlijming vraagt altijd een zekere droogtijd. En ook op ecologisch vlak is een industriele verlijming een boosdoener. Om de droogtijd van de verlijming te verkorten werkt men met lijmen op chemische basis die onder warmte worden toegepast.  En het is ook zo als je een meubel constructief stevig maakt van touw zoals bij het aangehaalde beeld van het krukje, dat bij het lossen van het touw en zo ook de verbindingen het touw altijd nog extra getorst kan worden zodat je alles terug samenspant. Een gelijmde verbinding die los komt kan men enkel terug stevig maken door deze terug te lijmen wat in vele situaties niet mogelijk is. Voor mezelf was het ook een grote uitdaging om een constructie uit hout te ontwerpen die je statisch maakt door een soepel verbindingsmiddel. En die dan ook zo duurzaam mogelijk te maken. Bouwpakket Zelf vind ik het dan ook een logische stap om het aan de consument over te laten het meubel in elkaar te zetten. Persoonlijk haal ik altijd veel voldoening uit iets als ik het zelf gemaakt heb. Met kworde probeer ik dat gevoel mee te geven. Het pakket is de aanzet tot. De onderdelen zijn er maar toch zal de consument na het samen steken van het meubel het overtreffende gevoel ervaren van “kijk, ik heb dit gemaakt”. Hierin wil ik mij dan ook gaan onderscheiden van het meubel bouwpakket zoals we die kennen van Ikea. Die zijn zo gemaakt om een snellere productie te bekomen en zo snel mogelijk in elkaar te steken. Ook niet te moeilijk, zodanig dat iedereen het meubel in elkaar kan steken, met een bijgevoegde handleiding. Kworde is zeker niet ontworpen om snel in elkaar te steken. Het vergt enig geduld en inzicht het in elkaar te zetten, zodanig dat de zelfvoldoening van het resultaat ook groter is. Alle losse onderdelen verpakt maakt het pakket ook compacter te transporteren.Constructie de stoel word samengestoken met drevels. De touwen zijn enkel zichtbaar langs buiten op de verbindingshoeken en verdwijnen dan terug onder de zittin. Deze wormen daar een gekruist patroon. Op de de plaats van overlapping dien je de touwen te torsen zodanig dat deze de verbindingen op de hoeken stevig vastzettenKworde Door mijn West-Vlaamse osprong ben ik tot deze naam van mijn ontwerp gekomen.

Kworde is West-Vlaams voor touw. Het heeft een Noorse klank en dat vondt ik wel passend bij het esthetisch van mijn meubeltje. 

FOREVER


Forever de bank is ontstaan uit het alombekende beeld van de bank voor de tv. De bank waar je ‘s avonds lekker in kunt gaan hangen na het zware werk. Bij forever de bank wou ik dat je het zelfde gevoel kon ervaren maar dan bij een buitenbank. Om dat gevoel te creëren zijn vooral aanpassingen gebeurt aan de zithouding. Deze bank is lager en dieper dan de gekende parkbank. Hierdoor ga je automatisch meer in de bank gaan hangen. Ook is de rugleuning iets minder hoog wat een positieve invloed uitoefend op het visuele aspect en niets te kort doet aan het comfort ervan. Er is geprobeerd om het zitoppervlak zo aaneensluitend mogelijk te maken waardoor je weer afwijkt van het al reeds gekende parkbankbeeld waarbij meerdere planken met grote spatie naast elkaar worden geplaatst. Bij deze bank heb ik ook geprobeerd de manier waarop Jonas tot een ontwerp komt te combineren met die van mij. Zowel in het ontwerpproces als in het esthetische van de bank.

Brent Neve

0032 498/29 54 45 brent_neve@hotmail.com

jani.html
sofie.html

Isabel Rottiers© Lessius Mechelen

Isabel Rottiers© Lessius Mechelen

Isabel Rottiers© Lessius Mechelen

Isabel Rottiers© Lessius Mechelen